Schermafbeelding 2015-07-18 om 17.27.19

Doorstart voor mosselfeesten Philippine

PHILIPPINE – Elke zichzelf respecterende plaats in Zeeuws-Vlaanderen heeft wel een jaarlijks te‐ rugkerend feest. Philippine dreigde zonder te raken. Stichting Mosselfeesten Philippine hief zich be‐ gin dit jaar op, bij gebrek aan nieuwe bestuursleden. De schok die dat teweegbracht, heeft zijn uit‐ werking niet gemist. De mosselfeesten komen terug, dankzij een vers groepje enthousiastelingen. Hoe de doorstart van de mosselfeesten zal plaatsvinden, is nog niet helemaal duidelijk. Dat ze dit jaar doorgaan, staat al wel vast, vertelt één van de initiatiefnemers Maikel de Clippelaar. Hij is gebo‐ ren en getogen in Philippine en kon het niet over zijn kant laten gaan dat zijn dorp de jaarlijkse mos‐ selfeesten zou moeten missen. De Clippelaar heeft zijn sporen verdiend als organisator. Hij stond mede aan de wieg van muziekfeest Rock on the Kiosk in Philippine dat 23 en 24 mei de zesde editie beleeft.

Heel veel wil De Clippelaar nog niet kwijt. Het nieuwe comité voor de mosselfeesten komt morgen, donderdag, voor het eerst bij elkaar. Ook oud-bestuursleden van de opgeheven stichting zullen dan aanwezig zijn. „We hebben een mooi clubje bij elkaar”, licht De Clippelaar al wel een tipje van de sluier op. „Een mix van jong en oud, van ervaren en minder ervaren organisatoren.”

Het is precies wat burgemeester Jan Lonink van Terneuzen voor ogen had, toen hij begin dit jaar een oproep deed aan jongeren om zich in te zetten voor een doorstart van de mosselfeesten. In het ver‐ grijzende Zeeuws-Vlaanderen komt de organisatie van dorpsevenementen vaak neer op bekende ‘oude rotten’. Stoppen die er vanwege hun leeftijd mee, dan ontstaan er gaten en dreigen feesten zelfs te verdwijnen.

Albert van Leeuwen, voormalig secretaris van de Stichting Mosselfeesten Philippine, is opgelucht dat de activiteiten nu toch nog doorgaan. „Ik heb dit werk 28 jaar gedaan. Het is mooi dat het wordt voortgezet. Dit jaar misschien nog niet in volle glorie. De organisatie kost veel voorbereiding, maar het belangrijkste is dat de feesten terugkomen.”